Każdy twórca marki chce, aby wyróżniała się ona wśród konkurencji. Chodzi nie tylko o unikalną ofertę, ale i zestaw czynników, dzięki którym firma stanie się rozpoznawalna. Chwytliwa nazwa, przemyślane logo, a także szeroko zakrojone kampanie reklamowe to tylko część tego, nad czym powinien się pochylić każdy przedsiębiorca. Istotą tożsamości marki jest identyfikacja wizualna. Dlaczego jest tak ważna?
Podstawowe elementy systemu wizualnego
Marka jest niczym żywy organizm – aby tchnąć w nią życie, należy dokładnie określić jej cechy osobowości. Nie będzie to możliwe bez komponentów wizualnych, a to z nich właśnie składa się identyfikacja firm. Do niezbędnych elementów systemu wizualnego należy nie tylko nazwa i logo, ale i kolorystyka, krój czcionki, koncepcja związana ze strojem roboczym, aranżacją firmowych wnętrz czy oprawa graficzna strony www oraz profilu w social mediach.
Każdy element powstał na podstawie precyzyjnie określonego schematu, który jest efektem wnikliwej analizy zespołu specjalistów. Poszczególne elementy same w sobie mogą znaczyć niewiele, ale w zestawie kształtują konkretną osobowość – identyfikację firmy.
Kreowanie dobrego wrażenia
Ludzie od zawsze kupują oczami. Co ma największy wpływ na proces decyzyjny przy pierwszym zakupie? Można sugerować się pozytywnymi opiniami, ale z reguły najważniejszy jest wygląd opakowania. Pierwszy kontakt wizualny odbiorcy z marką często definiuje jego późniejszą lojalność wobec asortymentu. Dobre wrażenie można zrobić tylko raz – właśnie za sprawą spójnej i estetycznej identyfikacji wizualnej.
Rozpoznawalna tożsamość
Udowodniono, że wyrazista komunikacja wizualna przekłada się na wysoki poziom pośredniej komunikacji z odbiorcami. Co to oznacza w praktyce? Jeśli klient jest już zaznajomiony z elementami identyfikacji firmy, bez trudu rozpozna produkty danej marki na sklepowej półce. Przemyślana linia wizualna jest wykorzystywana nie tylko w postaci szaty graficznej na opakowaniach, ale jest też formą komunikacji w codziennych sytuacjach – podczas scrollowania informacji w mediach społecznościowych, w trakcie branżowych wydarzeń, a nawet przy odbieraniu przesyłki z paczkomatu.
Ponadprzeciętność
W dzisiejszym świecie firmy nie mogą sobie pozwolić na to, by „wtapiać się w tłum”. Nadrzędnym celem jest wyróżnić się spośród innych niecodzienną oprawą wizualną. Identyfikacja firm sprawia, że produkty marki są łatwiejsze do rozpoznania i zapamiętania. Oferta, którą odbiorca jest w stanie rozpoznać po zestawie kolorystycznym lub konkretnym symbolu jest ogromnym sukcesem marki.
Oszczędność czasu
Dobrze zaprojektowany system wizualny pozwala szybciej i w prostszy sposób przygotować wszelkie materiały reklamowe, firmowe czy eksploatacyjne. Wystarczy posłużyć się zaprojektowanym zestawem symboli, zdefiniowaną paletą barw, form lub kształtów, by uzyskać kolejne elementy spójne z identyfikacją firmy.
Opracowanie wizualnej tożsamości marki przynosi szereg korzyści – od rozpoznawalności i wyróżnienia aż po przewagę konkurencyjną, tak ważną zwłaszcza w jednolitych branżach.