Sztuczna inteligencja w biznesie

Sztuczna inteligencja (AI) wpływa coraz bardziej na sferę biznesową. Jest niezwykle cenna w wielu branżach, niezależnie od tego, czy pomaga klientom i personelowi poruszać się swobodnie po biurowcu, czy wykonuje tak złożone zadanie, jak monitorowanie turbiny wiatrowej, by przewidzieć, kiedy trzeba będzie ją naprawić.

Co to jest sztuczna inteligencja?

Umożliwia maszynom uczenie się na podstawie doświadczenia, dostosowywania się do nowych danych wejściowych i wykonywanie czynności podobnie jak człowiek. AI działa poprzez łączenie dużych ilości danych z szybkim, iteracyjnym przetwarzaniem i inteligentnymi algorytmami. Pozwala programowi automatyczne uczenie się poprzez rozpoznawanie wzorców w danych. Stosowane dziś formy sztucznej inteligencji obejmują między innymi wirtualnych asystentów, chatboty i roboty.

Jak firmy używają obecnie AI?

Przede wszystkim zastosowania sztucznej inteligencji są bardzo szerokie, w tym automatyce, analizie danych i przetwarzaniu języka naturalnego. We wszystkich wspomnianych branżach AI usprawnia operacje i zwiększa wydajność.

Automatyzacja łagodzi powtarzające się, a nawet niebezpieczne zadania. Analiza danym zapewnia przedsiębiorcom wyciągnięcie wniosków, które wcześniej nie byłyby możliwe. Przetwarzanie języka naturalnego stosowane jest przy inteligentnych wyszukiwarkach, pomocnych chatbotach i większe udogodnienie dla osób niedowidzących.

Inne typowe zastosowania AI w biznesie to:

  • przesyłanie i odsyłanie danych; aktualizacja plików,
  • prognozowanie zachowań konsumenckich i rekomendacje produktów,
  • wykrywanie oszustw,
  • spersonalizowane komunikaty reklamowe i marketingowe,
  • obsługa klienta przez telefon lub chatboty.

Sztuczna inteligencja w biznesie

Sztuczna inteligencja w bankowości

Sztuczna inteligencja pozwala monitorować zlecenia transakcji. Dostrzegają wzorce transakcji i ostrzegają użytkowników o podejrzanych działaniach. AI może spersonalizować Twoje doświadczenia w aplikacjach bankowości mobilnej. Niektóre aplikacje analizują informacje o koncie, by wysyłać spersonalizowane alerty, takie jak przypomnienia o płatnościach za rachunki.

Sztuczna inteligencja w marketingu

Sztuczna inteligencja odniosła ogromny sukces w określaniu naszych zainteresowań. Dlatego jest szeroko stosowana w dostosowywaniu reklam internetowych. 

AI może nawet filtrować przychodzące wiadomości e-mail, przekierowując spam ze skrzynki odbiorczej. Weryfikuje to na podstawie treści w e-mailu. Tworzy model oparty na preferencjach użytkownika. Google dzieli wiadomości na podstawowe, społecznościowe, oferty i spam. 

Sztuczna inteligencja w biznesie

Gdzie jeszcze stosowana jest AI?

AI jest popularnie stosowana w rozrywce. Korzystasz z niej m.in. Amazon, Netflix, czy YouTube. 

Sztuczna inteligencja odgrywa też ważną rolę w mediach społecznościowych. Na przykład LinkedIn używa jej, by dopasować kandydatów do miejsc pracy. Pracodawcy mogą znaleźć potencjalnych pracowników, przeglądając ich CV i zapraszając na rozmowę kwalifikacyjną. 

AI jest stosowana coraz częściej w opiece zdrowotnej, giełdzie i turystyce. Mapy Google korzystają z niej do obliczania natężenia ruchu i znajdowania najszybszej trasy do miejsca docelowego.