Mylenie tych dwóch terminów jest bardzo częste. Same nazwy User Experience czyli doświadczenie eksploatatora oraz User Interface, tzn. jego interfejs samo jasno ukazują różnicę między sobą. Jednak często występuje brak umiejętnego rozdzielenia tych dyscyplin, szczególnie gdy występują one na gruncie praktycznym. UX to najprościej wszystkie doznania użytkownika podczas użytkowania danego towaru. UX patrzy z punktu widzenia emocji. UI wręcz przeciwnie skupia się na wymiarze technicznym, co jest wykorzystywane w kontakcie z danym produktem.
UX design
UX design to kreacja doświadczeń człowieka. To proces dążący do spotęgowania zadowolenia klienta, użytkującego dany towar poprzez polepszenie jego działania i praktyczności. Chodzi, by zapewnić konsumentowi przyjazny towar, nie stanowiący żadnych problemów z obsługą, a wręcz przeciwnie wytworzeniu sympatycznych relacji z zakupionym towarem. Co za tym idzie, produkt wytwarza grupę zaufanych sobie klientów.
Obowiązkiem UX designera jest przeanalizowanie preferencji potencjalnych nabywców i dostosowanie odpowiedniego produktu, który byłby przyjemny w obsłudze. To projektant, biorący pod uwagę potrzeby klientów. Praca projektanta UX podzielona jest na kilka etapów. Rozpoczyna się opracowaniem właściwej strategii i kontentu, następnie wireframing i prototypowanie, a na koniec wprowadzanie projektu. Jest to bardzo pracochłonna i wielokierunkowa działalność, wymagająca różnorodnych umiejętności od dziedziny marketingu, zarządzania aż do kompetencji analitykowania. Priorytetem jego działań jest to, by wytworzyć korelacje między celami marketingowymi, a potrzebami konsumentów.
UI design
Zajmuje się wieloaspektowym stosunkiem do kwestii, związanych z interfejsem. To działalność wysoce zcyfryzowana. UI designer zajmuje się transportowaniem treści, danych o progresie przyszłych produktów oraz propozycji schematu, wytworzonego w trakcie badań, oczywiście w formie zachęcającego i ciekawego interfejsu. Do jego zadań należy kreowanie formy przewodniej, wybór treści graficznych i multimedialnych, opieka nad interfejsem marki, wprowadzanie schematów wizualnych, tworzenie archetypów UI, praca z UX designerem, kontakt z deweloperem w trakcie implementacji.
UI, a UX
Obie te dziedziny się uzupełniają, ponieważ produkt, by był chodliwy dla klienta musi przyciągać wyglądem, ale i też swą użytecznością. Zatem UI nie istnieje przez UX i na odwrót.